Bra inlägg om medias roll i valrörelsen

Jag skrev tidigare om att jag inte tycker det är konstigt att De Rödgrönas motvind speglas i pressen.

Nu har Paul Ronge som är medietränare, medierådgivare och krishanterare skrivit ett bra och sakligt inlägg på sin blogg. ”Om Mona faller är det på eget grepp”.

”Sahlin har – genom eget beslut eller därtill rådd av sina rådgivare – drivit en rent usel valrörelse ur PR-synpunkt. Inget försök verkar ha gjorts att skapa en bild av en ledare och ett rödgrönt block med segervittring och tillförsikt. Sahlin har ofta föraktfullt anklagat Moderaterna för att fungera som en PR-byrå. I så fall har PR-tänket denna gång varit ett vinnande koncept. Vi har vant oss med en leende Reinfeldt med statsmannamässigt flyt som, tillsammans med Anders Borg, nästan verkar promenadsegra sig genom valrörelsen. Detta är inget media uppfunnit. Bilderna finns där att ta, intervjuerna andas landsfaderlig trygghet.”

Det här inlägget postades i Politk och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bra inlägg om medias roll i valrörelsen

  1. Vanessa skriver:

    Sakligt? Ja, ok om man tror på att allt är Monas fel. Fem stora dagstidningar har ingen som helst möjlighet att välja vad och hur de vill presentera Mona-fenomenet alls. Mona har all makt, medierna ingen. De små rara medierna är helt maktlösa och kan inte annat än att rapportera fel, och allt är egentligen Monas fel. Bufuckinghu va? Men du, om de vore sakliga skulle de ta upp det SAKPOLITISKA innehållet. Detta låter sig ej göras. Typiskt borgare att vara så fixerade vid ”ledaren”. Kom tillbaka den dag som du blir riktigt sjuk, arbetslös eller utförsäkrad, och tex drabbas av skilsmässa och blir ensamstående utan stöd från omgivningen.

  2. Vanessa skriver:

    När de rödgröna lade fram förslaget att låta en folkomröstning avgöra Förbifart Stockholm hade DN ett uppslag med tre rubriker: ”Folkomröstning sågas av expert”, ”Ökad trängsel i trafiken väntar” och ”Stor risk för tvister i flera decennier”. Rubrikerna talar sitt tydliga språk – det här är en nyhetsredaktion som bildar opinion. Vi har uppmärksammat mängder av liknande exempel. Medan många av oppositionens förslag ifrågasätts eller sågas på nyhetsplats vinklas alliansens förslag hela tiden lite mer neutralt, lite mer positivt.

    När DN och SvD rapporterar om de rödgrönas politik handlar det oftare om effekten på skatterna än vad de rödgröna själva vill uppnå med förslagen. Här kommenterar faktiskt DN sig själv kritiskt, om än indirekt, vid ett tillfälle: Man konstaterar att rapporteringen koncentrerat sig på skattehöjningen för vissa, men att ”ingen” uppmärksammat att de rödgrönas förslag om fastighetsskatten skulle kunna sänka hyran med 500 kronor per år för 40 procent av landets 2,3 miljoner hyresrätter. Varför lade nyhetsredaktionerna nästan allt sitt spaltutrymme på en skattehöjning som drabbar 100 000 rika familjer, i stället för att rapportera om en skattesänkning som gynnar nästan en miljon hushåll.

    Saxat ur Den Allierade Journalisten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *